IdentiteitNatuurlijk lerenNatuurlijk leren gaat over het volgen van het ontwikkelpad van een kind op een zo natuurlijk mogelijke manier. En het gaat ook over leren van, in en met de natuur. Intrinsieke motivatieIeder kind dat wordt geboren is van nature nieuwsgierig naar de wereld om zich heen. Kinderen willen weten hoe iets werkt of hoe we met elkaar omgaan. Ze spelen het na of gaan op onderzoek uit. Op Het Kleurenorkest gaan we uit van die natuurlijke nieuwsgierigheid van kinderen; de zogenoemde ‘intrinsieke motivatie’. Het is aan ons als school om die natuurlijke nieuwsgierigheid te prikkelen en er vervolgens gebruik van te maken. Dit doen we onder andere door de echte wereld op te zoeken of binnen te halen. En ook door de leermethodes flexibel in te zetten. We zullen een leerboek dus niet zondermeer van A tot Z doorwerken, maar doen dat op een manier die goed aansluit bij wat de leerlingen nodig hebben en bij wat er bij hen leeft of speelt. Op deze manier krijgen alle leerlingen de stof die wettelijk verplicht is, op een manier die zoveel mogelijk aansluit bij hun natuurlijke ontwikkeling. AdaptiefIeder kind is uniek. De één leert snel, de ander heeft meer tijd nodig. Wij willen als team bij ieder kind aansluiten bij het niveau, de belangstelling en in tempo. Dit doen we door bijvoorbeeld de leermethode flexibel te gebruiken, ICT in te zetten om het leerniveau automatisch aan te passen, aanvullend materiaal in te zetten of groepsdoorbroken te werken waar nodig. Verschillen in leerstijlen en waarnemenEr zijn kinderen die leren door te zien en er zijn er ook die liever luisteren of het direct uitproberen. Er zijn kinderen die houden van ingewikkelde vraagstukken en er zijn er ook die meer praktisch georiënteerd zijn. We willen als school aansluiten bij de verschillende manieren waarop kinderen leren. Daarbij kijken we breder dan alleen de cognitieve ontwikkeling. Zo maken we gebruik van kennis over meervoudige intelligentie en over verschillen in leerstijlen en in waarnemen. Hierbij zetten we de 4 talenten binnen ons team en van vakdocenten in. Ook doen we leeractiviteiten buiten het schoolgebouw, gebruiken we hulpmiddelen zoals bijvoorbeeld statafels om aan de beweegbehoefte van kinderen te voldoen en zetten we muziek in om een optimale stemming te creëren. Vrijheid binnen een duidelijke structuurNatuurlijk Leren wordt nogal eens verward met vrijblijvendheid. Het tegenovergestelde is waar. De school heeft onderwijsinhoudelijk een duidelijke doorgaande lijn. Daarbij houden we ons aan alle wettelijke kaders en verplichte kerndoelen. We hebben een paar duidelijke regels binnen de school. Deze gedragsregels worden positief benoemd en vormen voor ons en voor de kinderen een helder kader. Binnen dat kader is ruimte om mee te bewegen en aan te passen waar nodig. Collega's met een beetje meerOp Het Kleurenorkest willen we dat elk kind zich optimaal ontwikkelt. Dit vraagt om leerkrachten, onderwijsassistenten, pedagogisch medewerkers en een directie, die een kind echt zien en die een coachende en tegelijkertijd leidende houding aannemen. Met andere woorden, het vraagt om onderwijs- en opvangpersoneel dat in staat is om af te stemmen op zowel de leerbehoeften als de sociaal emotionele ontwikkeling. Daarbij gaan we uit van het positieve; van wat iemand al kan. Iedereen heeft immers alle hulpbronnen in zich om te slagen. Gaat iets goed? Doe er meer van. Werkt iets niet? Doe iets anders. Daarmee komen we bij onze 3 andere pijlers; NLP, Systemisch Werken en Oplossingsgericht Werken. NLP taalkrachtHoe communiceer je zelf, hoe communiceert een ander en hoe communiceer je met elkaar. Daarover gaat neuro-linguïstisch programmeren, kortweg NLP. NLP maakt je bewust hoe communicatie bij jezelf en bij anderen werkt. Ook geeft het je enorm veel handvatten om letterlijk en figuurlijk op een goede, verrijkende manier in gesprek te blijven met jezelf en met de ander. Iedereen pikt namelijk op een eigen manier dingen op uit de informatie en signalen die op hem of haar afkomen en verwerkt deze prikkels op een eigen manier. Zo neemt de ene persoon makkelijk beelden tot zich, komt voor een ander geluid beter binnen en blijkt een derde juist gevoeliger voor aanraking of beweging. Als je weet wat jouw voorkeur hierin is en die van de ander, kun je in je communicatie hierop inspelen bij je woordkeuze, stemgebruik en lichaamstaal. Zo begrijp je elkaar beter en blijf je samen op dezelfde golflengte. Dat principe gebruiken onze leerkrachten om te zorgen dat elke leerling de leerstof het best tot zich kan nemen en verwerken. Kinderen leren hoe ze om kunnen gaan met de dingen die ze tegenkomen in hun leven. Het is verbazingwekkend hoe groot het effect kan zijn van taalkracht, stemkracht en lichaamskracht. En dat maakt NLP ook waardevol voor de opvoeding thuis! Systemisch werken: alles op z’n plekWil je weten hoe systemisch werken werkt dan is het handig om te weten wat ‘systeem’ hier inhoudt. Als een voetbalspeler zijn juiste plek in het team heeft, geeft dit het hele team energie. Voor leerlingen in een klas is dit net zo. Een team, een klas, een familie, de hobbyclub of een afdeling op het werk: het zijn ‘systemen’ waarin mensen hun eigen plek hebben. Natuurlijk is je gezin van herkomst een erg belangrijk en bepalend systeem. Daarom hechten we er als school ook veel waarde aan om met beide ouders van het kind in contact te kunnen zijn. Hoe je je in een systeem laat zien, heeft te maken met wat je van huis uit hebt meegekregen. Die bagage kan helpend zijn, en soms ook tegenwerken. Loyaliteit aan je eigen systeem weerhoud je dan om te kunnen zijn wie je ‘echt’ wilt zijn. Of: wie je nog méér kunt zijn. Elk systeem heeft zo zijn regels, uitgesproken én onuitgesproken. In school komen veel systemen samen: leerlingen, leerkrachten, ouders, begeleiders, bestuurders. Iedereen neemt hier zijn 5 eigen systeem mee en die systemen hebben invloed op het contact met elkaar en zorgen voor dynamiek. Onze leerkrachten zijn geschoold in systemisch werken. Waar nodig ondersteunen ze leerlingen bij het herkennen van dat wat je als kind echt zelf wilt en nodig hebt, zonder de onderliggende druk te voelen van sociale verwachtingen. Oplossingsgericht werken: positief denken en doenBij oplossingsgericht werken kijken we kort naar het probleem of de fout: alleen om deze te (h)erkennen. Vervolgens focussen we ons meteen op datgene wat een mogelijke oplossing in zich draagt. Was er een eerdere situatie die wel lukte? Wat deed je toen? En wat zou je dus meer kunnen doen? Zo richten onze leerkrachten zich altijd op dat wat een kind wel kan in plaats van alleen te kijken naar wat nog niet goed gaat of mist. Kinderen worden ook ‘uitgelokt’ om met een positieve bril naar zichzelf te kijken en te praten over dat wat ze wél kunnen. En natuurlijk stimuleren we ze ook om met die bril naar anderen te kijken. Het is mooi om te ervaren hoe oplossingsgericht denken en doen de sfeer in de groepen positief beïnvloedt en een kind richt naar een ’growth mindset’. Wil je iets specifieks weten?Neem dan contact met ons op, we informeren je graag!
|
Laatste nieuws |
Agenda |
Contactgegevens |
Direct naar:Weten wanneer de vakanties zijn? | Neem contact op | Route naar onze schoolAangesloten bijOok een leuke baan in opvang of onderwijs? | Social media
Direct contact:072 505 46 06
|