Pedagogisch-didactisch klimaat; leerkrachten met een beetje meer Op Het Kleurenorkest willen we dat elk kind zich optimaal ontwikkelt. Dit vraagt om leerkrachten, onderwijs assistenten, een intern begeleider en een directeur die een kind echt zien en een coachende en tegelijkertijd leidende houding aannemen. Met andere woorden, het vraagt om onderwijspersoneel dat in staat is om af te stemmen op zowel de leerbehoeften als de sociaal emotionele ontwikkeling. Daarbij gaan we uit van het positieve; van wat iemand al kan. Iedereen heeft immers alle hulpbronnen in zich om te slagen. Gaat iets goed? Doe er meer van. Werkt iets niet? Doe iets anders. Daarmee komen we bij onze 3 andere pijlers: NLP Systemisch Werken Oplossingsgericht Werken
NLP taalkracht Hoe communiceer je zelf, hoe communiceert een ander en hoe communiceer je met elkaar. Daarover gaat neuro-linguïstisch programmeren, kortweg NLP. Systemisch werken: alles op z’n plek Wil je weten hoe systemisch werken werkt dan is het handig te weten wat ‘systeem’ hier inhoudt. Als een voetbalspeler zijn juiste plek in het team heeft, geeft dit het hele team energie. Voor leerlingen in een klas is dit net zo. Oplossingsgericht werken: positief denken en doen Bij oplossingsgericht werken kijken we kort naar het probleem of de fout: alleen om deze te (h)erkennen. Vervolgens focussen we ons meteen op datgene wat een mogelijke oplossing in zich draagt. Was er een eerdere situatie die wel lukte? Wat deed je toen? En wat zou je dus meer kunnen doen? Zo richten onze leerkrachten zich altijd op dat wat een kind wel kan in plaats van alleen te kijken naar wat nog niet goed gaat of mist. Kinderen worden ook ‘uitgelokt’ om met een positieve bril naar zichzelf te kijken en te praten over dat wat ze wél kunnen. En natuurlijk stimuleren we ze ook om met die bril naar anderen te kijken. Het is mooi om te ervaren hoe oplossingsgericht denken en doen de sfeer in de groepen positief beïnvloedt en een kind richt naar een ’growth mindset’. Veiligheid op school Leerontwikkeling begint bij je veilig voelen. NLP, Systemisch Werk en Oplossingsgericht werken helpen daarbij. De uitleg van deze pijlers zijn te vinden in het stukje pedagogisch-didactisch klimaat. De drie pijlers bieden voldoende handvatten om een veilig pedagogisch klimaat neer te zetten. Om de sociale opbrengsten te monitoren gebruiken we bij de peuters en in groep 1/2 KIJK. Van groep 3 t/m 8 wordt Zien gebruikt. Daarmee hebben we een doorgaande lijn. Eventueel kunnen we aanvullend de adviezen overnemen van De Vreedzame School. Deze methode gebruiken we als bronnenboek, omdat deze ZIEN ondersteunt.
Wilt je iets specifieks weten?Neem dan contact met ons op, we informeren je graag!
|
Laatste nieuws |
Agenda |
Contactgegevens |
Direct naar:Weten wanneer de vakanties zijn? | Neem contact op | Route naar onze schoolAangesloten bijOok een leuke baan in opvang of onderwijs? | Social media
Direct contact:072 505 46 06
|