Tussentijdse toetsenOm de voortgang van de leerlingen bij te houden vullen wij 2 keer per jaar een portfolio in, een Schoolzelf evaluatie en KIJK. Resultaten eindtoetsWat is de eindtoets? Aan het eind van de basisschool maken alle leerlingen een eindtoets. Dit is verplicht. Met de eindtoets laten leerlingen zien wat ze op de basisschool hebben geleerd. De leerkracht geeft de leerling een advies voor het onderwijsniveau in het voortgezet onderwijs. Scoort de leerling op de toets beter dan het advies van de leerkracht? Dan moet de school het advies heroverwegen. Bij een lagere score hoeft dit niet. De eindtoets is geen examen, leerlingen kunnen niet slagen of zakken. Het Kleurenorkest neemt als eindtoet de IEP af. De resultaten liggen op het landelijk niveau als je kijkt naar de totaalscore. Vanaf het nieuwe schooljaar gaan we werken met referentieniveaus. Sociale ontwikkelingVisie op sociale opbrengstenWat verstaan scholen onder sociale opbrengsten? Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan. En om bij te dragen aan de samenleving. Het gaat om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij. Onze kernwaarden uit de visie op sociale opbrengsten zijn: Postieve overtuigingen, insluiten en oplossingsgerichtLeerontwikkeling begint bij je veilig voelen. NLP, Systemisch Werk en Oplossingsgericht werk helpen daarbij. Vanuit NLP werken we met overtuigingen. Deze overtuigingen zijn als het ware onze regels. Systemisch werken gaat onder andere over rol en plek. Elke groep, hoe klein ook, kent zijn eigen systeem. Iedereen heeft daarin een rol en een plek. In de klas is het de leerkracht die de leider is. Die leidt en begeleid. Die neemt leiding. Als een leerkracht niet goed staat, kan de groep het overnemen. Dit is waar pestgedrag kan ontstaan of een onveilig pedagogisch klimaat. Stagiaires en nieuwe leerkrachten worden hier op gecoacht. Systemisch werken gaat ook over insluiting; iedereen hoort erbij. Zo hangen alle foto's van de kinderen en collega's aan de muur, hebben we een opa en oma ochtend, staat bij nieuwe kinderen op hun wenmoment de tafel al klaar, etc. Oplossingsgericht Werken leert kinderen om zich te richten op de oplossing; op wat er wel kan. Dit kan zijn bij leeruitdagingen, bij akkefietjes op het plein, bij portfoliogesprekken etc. Werkwijze Sociale opbrengstenOnze school werkt met NLP, Systemisch Werken en Oplossingegericht werken. De uitleg van deze pijlers zijn te vinden in ons profiel. De drie pijlers bieden voldoende handvatten om een veilig pedagogisch klimaat neer te zetten. Om de sociale opbrengsten te monitoren gebruiken we bij de peuters en in groep 1/2 KIJK. Van groep 3 t/m 8 wordt Zien gebruikt. Daarmee hebben we een doorgaande lijn. Eventueel kunnen we aanvullend de adviezen overnemen van De Vreedzame School. Deze methode gebruiken we als bronnenboek, omdat deze ZIEN ondersteund.
Wil je iets specifieks weten?Neem dan contact met ons op, we informeren je graag!
|
Laatste nieuws |
Agenda |
Contactgegevens |
Direct naar:Weten wanneer de vakanties zijn? | Neem contact op | Route naar onze schoolAangesloten bijOok een leuke baan in opvang of onderwijs? | Social media
Direct contact:072 505 46 06
|