Na 2 weken vakantie vonden we het eigenlijk jammer dat deze schoolweek maar 3 dagen had. We gingen die 3 dagen dus extra goed benutten. Rosa en Christian haalden nog 1 dag van de IEP-toets in. Deze kanjers hebben enorm hun best gedaan en geconcentreerd aan de taken gewerkt.
Maandag begonnen we ons gesprek met de vraag wie er feest gevierd had. Dat waren er veel! Een jarige opa, een vader die 50 was geworden en natuurlijk Moederdag. Er werd verteld hoe de moeders verrast waren en Bart vierde zijn verjaardag maandag in de klas. Hij is de eerste in de klas die 13 jaar is geworden en koos het verjaardagspakket met alle liedjes en natuurlijk vuurwerk. Zijn laatste verjaardag werd goed gevierd in de klas.
Maandag hebben we ook een cadeau voor elkaar gemaakt. Iedereen begon met een gelinieerd blad met zijn eigen naam erop. We gaven het blad steeds door in de klas en iedereen schreef er een compliment op. Aan het eind werden de blaadjes bij mij ingeleverd. Ik heb er voor iedereen een mooi blad van gemaakt en ook complimenten geclusterd. Woensdag bij het uitdelen verscheen er een stralende lach bij iedereen op het gezicht. Ieder koos het compliment wat voor hem/haar het belangrijkst was en deelde dit met de klas.
Dinsdag begonnen we ons thema ”liefde en seksualiteit”. Iedereen koos uit de stapel van ruim 40 boeken een boek uit en ging samen of alleen lezen. Hier en daar was wat gegiechel te horen of juist verwondering. Als snel kwamen de vragen en voelde het heel oké om die te stellen. We spraken over verliefdheid, lichamelijke veranderingen, ongesteldheid, de eerste zaadlozingen, vrijen en nog zoveel meer! We kijken ook de serie ”Het Liefdesplein” en verschillende korte filmpjes van ”Dokter Corrie”. De sfeer in de groep is heel fijn en open. De kinderen delen hun kennis en stellen hun vragen. Wat ben ik dankbaar voor deze veilige sfeer waarin alles bespreekbaar is. Er is genoeg nieuwsgierigheid en interesse om nog een paar weken mee te vullen!
We hebben deze week de musical weer geoefend en zijn druk bezig met de ideeën voor het decor. We merkten dat de teksten in de vakantie niet allemaal vanzelf in het hoofd waren blijven zitten. Er moest dus weer even geoefend worden. De liedjes en dansjes gingen eigenlijk nog heel goed. Steeds meer kinderen hebben kleding en attributen mee. Het wordt steeds echter. Mooi om te zien vind ik ook dat de kinderen voor elkaar zorgen. Ze denken mee en kijken of ze thuis kleding en spullen hebben die anderen goed kunnen gebruiken. Wiebe was weer bij oma geweest en had een hele tas vol kleding mee waar dankbaar gebruik van werd gemaakt.
Meester Bor heeft deze week de techniek van het podium voor elkaar gemaakt. De techniektafel is verrijdbaar en kan daardoor steeds vanuit de BSO-ruimte, waar het podium is, verplaatst worden naar het gedeelte van onze klas. Thijmen en Bart kunnen vanaf nu de techniek goed inoefenen. Doordat meester Bor alle snoeren een kleur heeft gegeven is het aansluiten een makkie. De wanden van het podium mogen we dit jaar niet schilderen. We hebben een andere oplossingen gevonden. Meester Bor gaat een frame maken waar doeken op gespannen worden die we dan kunnen schilderen. Wat zijn we meester Bor dankbaar voor zijn hulp! Wanneer het materiaal gekocht is zal er misschien nog hulp van ouders gevraagd worden voor het in elkaar zetten van de verschillende frames.
Volgende week loopt juf Maaike een hele week stage in onze klas. We hebben er zin in. Dan zullen we extra gaan werken aan de liedjes en dansjes van de musical en het Engelse project over vervoer. Ook zijn we van plan om grappige foto’s te gaan maken waarbij je een beetje voor de gek gehouden wordt. De kinderen zitten al vol ideeën.