Groep 8 geniet van alles wat er in de agenda ingevuld kan worden. Het gaat om allerlei leuke activiteiten die nu weer door kunnen gaan. Aanstaande vrijdag krijgen we visles van een vismeester. Eerst leren we de theorie en ’s middags krijgen alle kinderen een hengel en mogen ze het zelf proberen bij ’t Stet in Limmen. Ook het techniekevenement PET-IJmond gaat door! Op vrijdag 9 oktober worden wij door een touringcar bij school opgehaald en naar sporthal De Walvis in Beverwijk gebracht waar we 3 verschillende workshops mogen volgen. Het evenement is helemaal aangepast aan de nu geldende regels. De EHBO-vereniging in Castricum heeft overleg gehad over hoe zij voor ons de EHBO-week kunnen organiseren en hier is een mooi plan uit gekomen. En dan komt de dierenambulance ook nog bij ons op school! Wat gaaf dat we nu weer veel mogen leren door te ervaren. Fijn dat veel organisaties zo creatief, flexibel en oplossingsgericht denken, waardoor onze kinderen weer volop kunnen genieten.
Deze week zijn we met de eerste echte weektaak gestart. Al het werk stond klaar in de Google Classroom. Kinderen die schooldagen moeten missen kunnen zo toch schoolwerk doen. Een handige oplossing voor nu. In de agenda hebben we een planning gemaakt. Het werk van taal, spelling, rekenen en begrijpend lezen is verdeeld over de 5 schooldagen. De kinderen bepalen zelf wanneer ze welk werk maken. Ze kunnen ontdekken hoeveel tijd zij voor bepaalde taken nodig hebben. Daarnaast gaan ze uitvinden wat het beste voor hen werkt: eerst het makkelijke werk maken of juist eerst het werk wat meer tijd en energie kost en waar er vragen gesteld zullen worden. Over een aantal weken zullen de meeste kinderen ontdekt hebben wat voor hen wel en niet handig werkt. Er is nu meer vrijheid in keuze en elk kind kan de tijd zo gebruiken als voor hem/haar goed is. Vraagt spelling wat meer tijd en gaat rekenen juist snel? Dat kan nu allemaal. In het begin is het werken met de weektaak nog wat nieuw. Vorig jaar zijn de kinderen bij juf Kienne goed voorbereid door te werken met taken voor 2 of 3 dagen. Sommige kinderen van groep 8 gaan nu vol enthousiasme aan het werk. Anderen hebben wat hulp nodig om te beginnen omdat zij nu eerst alleen heel veel werk zien en even niet weten waar te beginnen. Thijmen maakte een mooie opmerking: ”Ik doe het maar gewoon”. Een handig idee. Ergens beginnen brengt altijd wel iets goeds.
Vorige week was het eerste dictee van Engelse en Spaanse woorden. Best spannend! Er zijn veel ontdekkingen gedaan en de cijfers liepen uiteen van een 1 tot een 10. Wat ontdekten we? Dat het handig is om de juiste woordenlijst te leren, of er meer of minder oefentijd nodig was en of de manier waarop geleerd is wel of niet handig was. Het mooie is dat we deze week weer een nieuwe kans hebben. De leerstijl kan aangepast worden, en ook hier geldt dat over een aantal weken de meeste kinderen hun best werkende leerstijl gevonden hebben. Wat fijn om dit op de basisschool te kunnen ontdekken zonder dat het consequenties heeft. De behaalde cijfers zijn puur voor jezelf en komen nergens terug. Elk week maken de kinderen ook een schatting van het cijfer dat zij denken te gaan halen. Ze ontdekken hierdoor wat ze kunnen verwachten. In het begin ligt het verwachte cijfer soms ver van het behaalde cijfer. Na een aantal weken komt het steeds dichter bij elkaar.
We zijn ook druk bezig met het oefenen van de mini musical ”De Tijdlijn”. Deze gaan we opvoeren tijdens de opening van de Kinderboekenweek. We hebben 2 casts die beiden hun stuk gaan optreden voor een aantal klassen. Elke week gaan we vooruit. We oefenen het luid en duidelijk spreken. Veel kinderen kennen de tekst al uit hun hoofd en kunnen nu meer echt gaan acteren en hun hele lichaam gebruiken. Het liedje kennen we uit ons hoofd en zingen we op de instrumentale versie. Zingen doen we sowieso veel in groep 8. We hebben de volgende liedjes al geleerd: De Vikingen, De farao, Columbus gaat op reis en En toen (het liedje van de Kinderboekenweek).
We kijken in groep 8 uit naar de eerste dag dat we eindelijk met 28 kinderen compleet zijn. Dat is tot nu toe, in de 5e schoolweek, nog niet voorgekomen door de nu geldende afspraken.