Foto Zoe: met haar vouwwerkje. Wat is het leuk om deze mooie foto met jullie allemaal te delen. Eerst 16 vierkantjes vouwen, één rij eraf knippen en de hoekjes naar binnen vouwen. De kinderen hebben dit zelf gedaan met een ’vouw-stappenplan’.
Foto Bo: Bo is aan het oefenen op Taalblobs.
Foto Bruce: Bruce is zelf stoplichtletters aan het maken. Hoe zijn de schrijfbewegingen van de verschillende letters?
Foto Jens: Jens is hard aan het werk in boekje 8.
Foto Mila: Mila is woorden aan het maken bij de letter /l/.
Foto Ashley: Ashley is zelf een mandala aan het maken.
Foto Joeke: Joeke heeft veel keer prachtig de lekker /m/ geschreven!
In de klas kijk ik elke dag naar: ‘wat past het beste bij welk kind.’ We hebben allemaal een ander representatiesysteem (pijler NLP). We verwerken en waarnemen allemaal op een verschillende manier informatie. Iedereen heeft alle representatiesystemen in zich en vaak blijkt dat iemand één systeem meer en vaker gebruikt dan het andere.
o Visueel: zien, beeld
o Auditief tonaal: horen, geluid
o Kinesthetisch: voelen, stemming, aanraking en beweging
o Gustatorisch: proeven, smaak
o Olfactorisch: ruiken, geur
o Auditief digitaal: redeneren, met jezelf praten, denken.
Ik vertel dit, omdat ik hiermee wil laten zien, dat alle kinderen in de klas ook een verschillend representatiesysteem voorkeur hebben. En dat mag ... en het mooie van een NLP inzicht is, dat ik hierop kan inspelen. Ik werk daarom in de klas ook met verschillende soorten boekjes/werkjes/materialen. Iedere keer weer, kijk ik, wat is helpend en wat is zijn/haar representatiesysteem voorkeur. Vandaar dat we soms zo verschillend werken ... én uiteindelijk komen we allemaal bij hetzelfde einddoel. Belangrijk is ook om te onthouden, dat ieder kind hierin zijn/haar eigen tempo/ontwikkeling mag hebben. Denk maar eens aan het leren lopen ...