Deze week stond juf Leonie, onze stagiaire, op maandag en dinsdag bijna de hele dag voor de klas. Wat ging dat soepel en handig! Juf Leonie heeft een paar dagen kunnen kijken hoe wij werken en daardoor hoeven de kinderen niet echt te wennen. Het is fijn om extra handen in de klas te hebben. Zo kunnen we de kinderen nog meer hulp en aandacht geven en kunnen er ook nog meer activiteiten geregeld worden.
Het werken met de weektaak begint al aardig te wennen. Het maken van de planning in de agenda kost steeds minder tijd. De kinderen krijgen meer inzicht in hoeveel tijd er nodig is voor de instructie van rekenen en de dictees van spelling. Daardoor weten ze beter hoeveel tijd er over is om zelf aan de opdrachten te werken. Ook ontstaat er inzicht over hoeveel tijd er nodig is voor bepaalde taken. Hierdoor wordt de planning steeds realistischer en meer haalbaar. Er wordt nu vooral heel hard gewerkt en het is goed te merken dat de kinderen hun werk graag af willen krijgen aan het eind van de week. Er verandert ook iets bij het vragen van hulp. De kinderen hebben een dobbelsteen en kunnen deze op het ? leggen als ze hulp willen van de leerkracht. Doordat we werken met het GIP-model worden er vaste servicerondes gelopen. Dan kan het even duren voor de leerkracht bij je is. De kinderen ontdekken nu dat ze vaak al geholpen kunnen worden door klasgenoten. Hierdoor kunnen ze sneller verder met hun taak. Het leuke is dat elk kind nu zijn eigen expertise extra kan inzetten. Het resultaat is een goed gevoel aan twee kanten.
Op het raam in de gang zijn al een aantal gezinstekeningen te bewonderen. Tijdens het maken van de tekeningen ontdekten veel kinderen dat ze nu anders tekenen dan eerder. Vaak kwam er een trots gevoel omhoog. Dit komt omdat de kinderen de voorgaande jaren ook een gezinstekening hebben gemaakt. Ze zien nu zelf welke ontwikkeling ze doorgemaakt hebben op het gebied van tekenen. We maken ook gebruik van tutorialfilmpjes op YouTube voor allerlei tekentechnieken. En daarnaast is het leuk om te zien hoe de kinderen elkaar laten zien hoe zij iets tekenen en elkaar daardoor weer een stap verder helpen.
Deze week zijn we begonnen aan een tekening met een bepaalde techniek. De kinderen waren vrij om te bedenken wat ze wilden tekenen. Er moest gebruik gemaakt worden van potloden van verschillende diktes. Hierdoor ontstaat een bijzonder effect van donker en licht. We hebben eerst gekeken naar verschillende tekeningen waarbij deze techniek gebruikt is. Iedereen ging enthousiast aan het werk. Binnenkort zijn onze nieuwe kunstwerken te bewonderen.