Donderdag kwam er een soldaat bij ons op school. Het was majoor Nieuwenhuizen. Hij kwam in zijn uniform van de Landmacht. De kinderen waren meteen onder de indruk. We deden mee aan het project ”Praten met soldaten”. Het doel van dit project is om mensen te laten weten wat soldaten precies doen en wat zij als doel hebben. Majoor Nieuwenhuizen legde ons uit dat het doel ”het brengen van vrede en veiligheid” is. Hij legde uit op wat voor soort missies een soldaat kan worden uitgezonden. Verder liet hij ons alle onderdelen van zijn uniform zien. Uit zijn borstzakje haalde hij een keuken! Ook heeft hij zijn rugzak grotendeels leeggemaakt. Er kwam een slaapzak, tentje, lakenzakken, een voedselpakket en nog veel meer uit. Hij legde uit dat ze soms met kleding en schoenen in de lakenzak slapen, omdat ze binnen een paar tellen klaar moeten staan. Ook liet Majoor Nieuwenhuizen zien hoe ze hun gezicht camoufleren met schmink. Jouke en Jesse werden geschminkt. De kinderen zaten vol vragen en er was te weinig tijd om alles te vertellen en alle vragen te beantwoorden. De kinderen vonden het een gaaf en interessant bezoek.
We zijn op het moment druk bezig met de werkwoordspelling. We gebruiken voor het op de juiste manier vervoegen van de werkwoorden een denkstappenkaart en ’t Kofschip x. In het begin gaven de kinderen aan dat ze het een enorme klus vonden om bij elke zin stap voor stap door het schema te gaan om uiteindelijk bij de juiste vervoeging uit te komen. ”Wat een werk!” en ”Dit kost mij echt een berg energie” werd vaak gezegd. Al snel ontdekten de kinderen dat ze ’t Kofschip x al heel snel uit hun hoofd kennen. Het werken met de denkstappen gaat ook steeds sneller. We hebben besproken dat een computer je vaak kan helpen met het verbeteren van de gewone woorden maar dat hij niet altijd kan helpen met de werkwoordspelling. We ontdekten dat er teveel denkstappen voor nodig zijn en dat een computer die niet allemaal van ons kan overnemen.
Bij rekenen zijn we druk met het herhalen van allerlei soorten rekenen. We hebben de staartdeling herhaald en ook de breuken, procenten, meten en meetkunde komen weer aan de orde.
Woensdag vierden we de verjaardag van juf Kienne en juf Willy. Er was een spelprogramma. In groepjes van 4 werd er in circuitvorm gespeeld. Bij 1 onderdeel mocht er cake versierd en gegeten worden. Ook bouwden we een toren van spelkaarten, losten we het raadsel van Karel de Kolos op en speelden we Guggenheim. Je moest dan bijvoorbeeld een land, dier, voorwerp en kledingstuk bedenken wat met de letters P-A-R-K begon. Je kon dan een heel schema invullen. We sloten af met een Zweeds Loopspel van wel 40 vragen. De vragen hingen op de speelplaats en hingen niet op volgorde van nummer. Alle vragen waren meerkeuzevragen. Van elk team mocht steeds 1 persoon naar de vraag met het juiste nummer rennen. Als je het antwoord wist had je geluk en kon je de letter van het antwoord onthouden. Als je het antwoord niet meteen wist probeerde je de vraag en de antwoorden te onthouden en die aan je groepsgenoten te vertellen om zo samen het goede antwoord te bedenken. De kinderen hebben zich rot gerend! We hebben genoten van ons verjaardagsfeest! Ouders en kinderen bedankt voor de felicitaties, knuffels, (zelfgemaakte) cadeaus en de gezelligheid!