In groep 5-6 zijn we vorige week begonnen met het thema ”Geloof jij?”. We begonnen met een vraaggesprek over allerlei dingen waar je wel of niet in zou kunnen geloven. Zo werd er gesproken over de Tandenfee, Jezus, een nieuw leven na de dood en nog veel meer. We hebben het veel over de 5 wereldgodsdiensten; Jodendom, Christendom, Islam, Boeddhisme en Hindoeïsme. In groep 5-6 ligt de nadruk vooral op de Islam. We hebben de serie ”Heilige huisjes” op Schooltv gekeken. Hierdoor leerden we onder andere de namen van de gebedshuizen, heilige boeken en de leefregels van de verschillende godsdiensten kennen. We merkten op dat er overeenkomsten en verschillen tussen de wereldgodsdiensten zijn.
Normaal gesproken beginnen we de schooldag met een dierenverhaal. Amy heeft nu een mooi boek meegenomen (Over engelen, goden en helden) waar informatie en verhalen in staan over de verschillende godsdiensten. Tijdens de themaweken wordt er elke ochtend een verhaaltje uit dit boek voorgelezen.
Ook op creatief gebied is er gewerkt aan het thema. De kinderen hebben zelf een silhouet van een gebedshuis ontworpen. Eerder hebben we al geleerd hoe je met pastelkrijt een mooie zonsondergang kunt maken. Nu deden we dat weer en dan als achtergrond voor de zelf ontworpen gebedshuizen. De kinderen hebben ook lantaarntjes geknutseld. Er zijn raampjes in de lantaarntjes gemaakt. Ze hangen nu voor het raam in de klas met gezellige lampjes erin die mooi schijnen achter het vliegerpapier.
Met fineliners zijn er ontwerpen gemaakt van hennaschilderingen op handen. De kinderen hebben hun hand omgetrokken op papier en hebben hierop zelf een ontwerp van henna gemaakt.
Naast het werken aan het thema hebben we natuurlijk ook gewerkt aan de toetsen van Cito. Het eerste deel van spelling, een dictee van 25 of 30 woorden, is gedaan. Van rekenen hebben we al aan 2 van de 3 onderdelen gewerkt en iedereen heeft de DMT-toets (woorden lezen) al gedaan. De één heeft extra veel zin in de toetsen en vindt dit de leukste weken van het jaar en de ander kijkt minder naar de toetsen uit. We houden de sfeer relaxed. Zonder tijdsdruk wordt er ontspannen aan de opdrachten gewerkt. Iedereen doet zijn uiterste best en laat zien wat hij/zij kan.
Al vaak was er in groep 5-6 gevraagd om de ”piepjestest” bij gym. Deze week was het eindelijk zo ver. Van tevoren bespraken we de regels en strategieën. Wat helpt jou om verder te gaan wanneer je het gevoel hebt dat je niet meer kan? Ben je ook echt op als je denkt dat je niet verder kunt? En toen kwam het startsignaal...op lekkere muziek gingen de kinderen snel van start. Wat is er een uithoudingsvermogen getoond! Rode wangen, zweet in het haar en een flink hoorbare ademhaling waren het resultaat. Amy kwam zelfs tot trap 7,5! Na afloop hebben we besproken wie er helpende gedachten heeft gehad en welke gedachten dat waren. Wie had er eerder opgegeven dan nodig en door welke gedachten kwam dat? Hier leren we veel van.
Deze week zijn we begonnen met een nieuwe afsluiter van de dag. We werken nu met ”Groeikaarten”. Elke dag sluiten we af met een vraag waar ieder eerst voor zichzelf even over nadenkt en daarna bespreken we dit kort. Voorbeelden van dit soort vragen zijn: Waarvoor heb jij vandaag doorgezet? Hoe heb jij meer lef gekregen? Wat heb jij vandaag gedaan waar je trots op bent? Deze vragen helpen de kinderen om te leren denken met een groeimindset.