Wat gaat de tijd snel. Alweer november dus de lampionnen zijn gemaakt en de herfsttekeningen gaan alweer in de zwarte (trots op) mappen. We hadden ook prachtige mindmaps die ook meteen in de zwarte map konden.
De eerste portfoliogesprekken met de kinderen zijn gelukt. Het is soms even loslaten om kinderen zichzelf te laten beoordelen en ook aan zichzelf tops en tips te laten geven. En we onderschatten de inzichten en zelfstandigheid van kinderen waarschijnlijk want wat een mooie gesprekken levert het toch weer op. Het portfolio is er natuurlijk voor om te beseffen dat het werk dat je echt maakt, de producten die je aflevert heel erg belangrijk zijn. Vooral omdat we dit in combinatie zien met sociaal gedrag en taakgerichtheid. De tops mogen zoveel mogelijk, en de tips mag je er maximaal 1 per onderdeel. En dit moet een vaardigheid zijn, dus niet ..ik moet aardig zijn (wel leuke oneliner ;-) maar dat zou worden: als ik boos wordt vraag ik aan de ander hoe we het kunnen oplossen, of zelfs een stap ervoor: ”ik zeg tegen een kind die me irriteert...”ik vind dit ...stom, .. en het zou fijn zijn als..... ”. Het leren benoemen is al een hele grote prestatie. Alles oplossingsgericht!
We zijn veel aan het werk met Math op de computer. De kinderen krijgen al meer zelf door hoe je jouw doel kunt vinden in het programma, printen dan ook extra materiaal voor zichzelf. Dit naast het werkboekje waarin wij als leerkrachten bijhouden op welk niveau de leerlingen zitten.
Met rekenen en tekenen hadden we 3D als uitgangspunt. We hebben zelfs inhoud gemaakt..... Feline heeft mooi een 3D kubus gemaakt van 3x3x3 is 27 kubieke centimeter. cm3 dus.
Dante had een super leuke boekbespreking over de poepfabriek. Het leukste was nog dat we eerst onze eigen poep mochten na `kleien`.... blleehhh maar leuk. En de presentaties zijn echt van start.
We maken in onze taalmap alle spellingscategorieën... maar Rielle sloeg een beetje door en zo zijn er meer.... Kiyan heeft bijvoorbeeld al 143 woorden met de ch en is nog niet klaar zegt hij.