In het thema Azië van aardrijkskunde zijn we aangekomen bij het klimaat en de kruiden. De verschillende klimaten zijn besproken en de kinderen mochten kruiden ruiken en proeven. Er werd onderzocht in welk klimaat de kruiden groeien en of ze dus wel of niet in India groeien. De kinderen proefden chilipeper, gember, kaneel, komijn, kervel, koriander, kurkuma en rozemarijn. Veel kinderen ontdekten nieuwe smaken. De ervaringen zijn uitgewisseld en zo werd ook duidelijk dat smaken enorm verschillen.
De kinderen hebben tijd gekregen om, als ze dat wilden, iets te maken voor Vaderdag. Juf Maaike had een PowerPoint presentatie gemaakt om de kinderen op ideeën te brengen. Ieder kon zelf gaan maken wat hij zij wilde met de materialen die op school beschikbaar zijn. Het was leuk om te zien hoe ieder zijn eigen plan uitwerkte. De één heeft direct een plan en gaat aan de gang en de ander zoekt nog wat op de laptop op of denkt nog even na over een idee. Vaak maakt de één de ander enthousiast.
We zijn bezig met de finishing touch van de musical. De laatste benodigde voorwerpen worden geregeld en het niveau van acteren vliegt vooruit.
Tijdens het oefenen van het laatste dansje kwam Eelke met mooie inbreng. In een rapsolo wordt gezongen “…dat zouden wij ook eens moeten doen”. Eelke gaf aan dat het mooi zou zijn als we ”moeten” zouden vervangen door ”kunnen”. Iedereen vond dit een goed idee en Pim, die de solo doet, veranderde het meteen. Wat kan ik genieten van deze momenten waarop de kinderen laten zien hoeveel zij van NLP meegekregen en eigengemaakt hebben door de jaren heen.
Deze week was de warme overdracht voor de kinderen die naar het Bonhoeffer en Jac. P. Thijsse gaan. We doen dat nog steeds via Teams. Het geeft mij steeds een goed gevoel als er uitgebreid de tijd genomen wordt om de kinderen door te spreken. Ik ontdek keer op
keer dat de kinderen enorm welkom zijn en ik na de afsluiting van de warme overdracht met een goed gevoel verder kan aan de werkdag. Er is interesse, aandacht en tijd voor onze kanjers op hun nieuwe scholen.
Deze week heb ik ongeveer 10 portfoliogesprekken kunnen voeren. Wat een heerlijke momenten zijn dat. In groep 8 sluiten we af met een bijzonder laatste portfolio met andere onderwerpen dan in het standaard portfolio. We praten over wat maakt dat Het Kleurenorkest voor het kind een fijne school is, hulpbronnen, mooie herinneringen, wat je geleerd hebt over jezelf, wat je geleerd hebt van klasgenoten en natuurlijk de musical en een kijkje in de toekomst. Ik ga mijn best doen om nog een apart bericht te maken waarin ik wat reacties van kinderen zal toevoegen.
Juf Maaike oefende deze week met de klas het afscheidslied en leerde het liedje ”Welles-nietes” aan. Een mooi lied wat laat zien wat meningsverschillen kunnen doen. Juf Maaike had haar gitaar weer mee en dat maakt het nog leuker. Daarna konden er ook nog wat popliedjes gezongen worden. Sommige kinderen zaten bij het afscheidslied al met de armen om elkaar heen.
Het afscheid komt steeds meer in zicht. Sommige kinderen zijn moe en moeten af en toe even een dagje bijkomen. Ongemakkelijke gevoelens van afscheid komen naar voren. Na het laatste portfoliogesprek wordt dit vaak nog sterker. ”School is stom, we doen er niks meer”, hoor je wel eens. En is dat ook zo? We zijn druk met van alles en het zijn inderdaad geen dagen gevuld met rekenen, taal, spelling en begrijpend lezen. We genieten en voelen het afscheid op ons af komen. Hoe is dat voor de ouders?
Donderdag gingen we naar bioscoop Corso in Castricum. Juf Maaike en ik gingen samen met de klas op de fiets. Wat dat wel genoeg begeleidding? Zat! Er werd keurig netjes gefietst. Wat zijn wij als juffen dan blij en trots. De bioscoop was speciaal voor onze klas open onder schooltijd. Bij binnenkomst begonnen de gezichten te stralen. ”Wauw juf... wat is het hier mooi!” en ”Ik kan wel gillen zo blij ben ik” en ”Juf, ik ben zo blij dat je dit gewonnen hebt voor ons!”. De film was leuk en grappig en de juffen lachten het hardst van iedereen. Brian werd vrijdag 12 en trakteerde donderdag in de bioscoop. We hebben hem in de bioscoopzaal toegezongen en daarna genoten van de getrakteerde popcorn! Op vrijdag zongen we om precies 9 uur (Brian zijn geboortetijd) nog 2 liedjes en kreeg ook Brian zijn laatste verjaardagsvuurwerk.
Volgende week komt Mylène op dinsdag ondersteunen zodat er portfoliogesprekken gevoerd kunnen worden. Woensdagochtend komt juf Liza ondersteunen in groep 8. Zo denken we dat alles gaat lukken. Voor ons is dit een kans om op te treden voor deze leuke juffen en van hen te horen wat er al heel goed gaat in de musical en wat we nog kunnen verbeteren.
Jullie hebben de kinderen dinsdag thuis zien komen met wat spullen. We zijn spullen die we niet meer gaan gebruiken al aan het opruimen. Opruimen is in onze groep voor aardig wat kinderen een klus. We blijven oefenen en de juffen blijven controleren, benoemen en volhouden. Als we goed voor spullen zorgen weten we ze te vinden en blijven ze mooi. Gelukkig zitten er in elke groep kinderen die heel goed weten hoe het handig geregeld kan worden. Deze kinderen mogen af en toe juist even niets doen zodat iedereen de kans heeft om te leren en zij alleen voor hun eigen spullen mogen zorgen.
Deze week was er kennismaking voor de kinderen die naar het Bonhoeffer en Jac. P. Thijsse gaan. De eerste verhalen zijn gedeeld. We leven stiekem een beetje in 2 werelden: de laatste weken op Het Kleurenorkest en de gekozen VO-school.
Allemaal een heel fijn lang weekend gewenst!