In groep 8 zijn we volop op weg richting het VO. Alle kinderen hebben hun definitief advies gekregen en zijn inmiddels aangemeld op de school van hun keuze. Het is nu wachten op het bericht dat de kinderen ook aangenomen zijn op de school.
Ik wil jullie meenemen in de mooie gesprekken die afgelopen week in groep 8 gevoerd zijn. We starten elke dag met een inspirerend filmpje waar een boodschap in zit. Daar ontstaat vervolgens een gesprek over. We hebben het gehad over dromen en het uitkomen daarvan. Veel kinderen deelden hun droom. We hebben besproken of ze verwachten dat de droom ook uit gaat komen. De antwoorden verschilden van ”Natuurlijk!” tot ”Als ik het heel graag wil zeker weten”. Er is volop geloof in het uitkomen van dromen in groep 8. We spraken over hoe je om kunt gaan met mensen die niet in jou of jouw dromen geloven. Dat is niet altijd fijn of helpend om te horen. En de kinderen gaven aan dat je vooral zelf in je droom moet geloven en dat je er dan zelf voor kunt zorgen dat de droom ook uitkomt. Dit betekent dat we over 10 of meer jaren een oud-leerling hebben die actrice is geworden in Amerika (en de hele klas gaf aan te geloven dat dit uitkomt!), er kinderen zijn die dan een oude boerderij gekocht hebben en daar shetlanders hebben lopen, er kinderen zijn die zelf een paard hebben gekocht en nog veel meer. Fijn om deze dromen en wensen te horen en te zien dat de kinderen alle mogelijkheden zien en ook het gevoel hebben dat ze alle obstakels onderweg kunnen oplossen.
We hebben een klassengesprek gehad over de gelijkheid tussen man en vrouw. Het ging over uitspraken die in de klas, online, op het nieuws en in de wereld te horen en zien zijn. Bijna alle meiden gaven aan last te hebben van uitspraken die aangeven dat vrouwen minder waard/sterk/slim/handig enz. zouden zijn dan mannen. Ruim de helft van de jongens herkende deze uitspraken ook en stoort zich daaraan. We hebben gesproken over de rol van man en vrouw in de geschiedenis en hoe het leven er toen uitzag en hoe dit zich verder ontwikkelde. Aan het eind van het gesprek hebben we plannen gedeeld die de kinderen kunnen inzetten om zelf te kunnen kiezen hoe hier handig mee omgegaan kan worden. Wat is helpend en zorgt voor positieve verandering? Groep 8 zit vol ideeën. Hierin werd ook meegenomen dat een ander je waarschijnlijk helemaal niet wil raken of beschadigen en dat diegene nog niet beseft wat een uitspraak met jou doet. Een heel volwassen en bijzonder gesprek dus!
Bij aardrijkskunde werkten we aan het thema Zuid-Amerika. We leerden over de gebergtes, rivieren, de leefgewoontes, de favela’s (sloppenwijken), verschil tussen arm en rijk en natuurlijk het carnaval. Aan het eind van het thema mochten de kinderen al het geleerde verwerken in een zelfgemaakte rap. Ook voor het maken van een rap werden veel tips en tops gegeven. Er is fanatiek gewerkt aan de raps en Wiebe en Pim lieten aan het eind van de les een supergave rap horen die vol informatie over Zuid-Amerika zat. Ze werden beloond met een groot applaus. Andere groepjes werken nog even door aan de rap om hem daarna ook te laten horen aan de rest van de klas.
Het is gelukt om deze week de rolverdeling van de musical af te ronden. We hebben een record gezet, want het is ons in 3 momenten gelukt. Het proces vraagt veel energie en concentratie van de kinderen. Het is spannend, duurt best lang en er komt soms ook teleurstelling en verdriet voorbij. Eén van de kinderen zingt een solo en we hebben ook 4 kinderen die een rapsolo doen. Er waren 13 kinderen die auditie durfden te doen voor de rol met de solo. In de klas zong elke auditant in zijn eentje in de microfoon. Voor sommige kinderen was dit durven al een grote overwinning. Als juf voel ik mij trots op het gevoel van veiligheid wat er in de klas is, waardoor zoveel kinderen dit durfden. Iedereen kreeg na het zingen een groot applaus en complimenten. Nu de rollen verdeeld zijn gaan we de volgende fase in. Juf Maaike, onze stagiaire, doet een minor muziek en leert ons de liedjes aan. Dit gaat heel goed en snel. Ze is hier echt heel goed in! De klas zicht prachtig. Tijdens het zingen en dansen voel en zie je de verbinding in de klas groeien. Voor het leren van de teksten gebruiken we een app. Hierin kun je je eigen rol aanklikken en worden de teksten ook voorgelezen. Dit is extra fijn voor leerlingen met dyslexie. Het oefenen gaat ook goed doordat je dit dankzij de app zelfstandig kunt doen. Hierdoor wordt de musical een nog grotere verrassing voor ouders en broers en zussen. Wiebe had bij oma op zolder al kleding gevonden voor zijn rol, die hij van oma mocht lenen. Hij heeft een gave hoed, jurk, sjaaltje, vestje en hakken gevonden! Wiebe is begonnen met het oefenen van het lopen op hakken. Er is al veel voorpret en nu alle rollen verdeeld zijn gaan alle kinderen van groep 8 op zoek naar een passende outfit. We denken ondertussen ook na over het decor en gaan het acteren oefenen.
We hebben veel aandacht besteed aan werkwoordspelling. Het belangrijkste is om te weten waarom het fijn is om dit te kunnen. Dat zorgt ervoor dat er ook de wil is om het te leren en doorzetten makkelijker wordt. We werken met een vast stappenplan. Door steeds opnieuw dezelfde volgorde toe te passen wordt deze al snel onthouden. Na een tijdje zit het stappenplan in het hoofd en lukt het ook. De kinderen doen echt hun best. We doen steeds 10 zinnen samen en daarna nog 15 zinnen zelfstandig. De kinderen doen hun best om steeds meer goede antwoorden te schrijven.
We hebben een gesprek gehad over doorzetten en of je dit altijd moet doen. Ook dit gesprek ontstond naar aanleiding van inspirerend filmpje. We kwamen tot de conclusie dat je ook echt wel mag en kan zeggen dat iets soms gewoon niet je ding is of voor jou niet iets is wat je nodig denkt te hebben of moet kunnen. Er kwamen voorbeelden van turnen of judo waarbij de kinderen echt hun best hadden gedaan om het te leren en dat bleek dat ze er niet blij van werden. En zoals wij vaak zeggen: ”Werkt het niet? Doe iets/het anders!”.
We hebben deze week een legopoppetje ontworpen. Elk kind koos een eigen thema en ging aan de gang. Er was veel plezier te zien in de klas. Het was echt de leukste taak van de weektaak! Alle poppetjes zijn compleet verschillend geworden. Lieuwe maakte er zelfs een leuke hond van! Sommige kinderen bedachten hun ontwerp uit hun hoofd en anderen zochten voorbeelden op het internet die zij vervolgens natekenden. Het resultaat is gaaf en het mooiste vind ik dat veel kinderen heel trots waren op hun tekening.
Er zijn deze week ook verschillende presentaties gegeven. Lieuwe leerde ons alles over stofzuigers, een uniek onderwerp waar genoeg over te vertellen was van de geschiedenis tot nu. Lile vertelde ons alles over Bonaire en liet ook filmpjes zien van wat zij op het eiland meegemaakt en gezien heeft. En Emma leerde ons alles over Terschelling. Ze had een mooie bijpassende trui van Terschelling aan. Er werden door klasgenoten mooie vragen gesteld en tips en tops gegeven. Veel kinderen staan ontspannen voor de klas te vertellen. Zelfs als niet alles loopt als gepland blijft er rust. De gezonde spanning is ook aanwezig en zit zeker niet in de weg. Steeds meer kinderen zien presenteren als iets waar ze plezier aan beleven en zelf ook van kunnen genieten.