Weer een week verder dat ik een nieuwsbrief type vanaf huis (had ik alles al getypt en klaar, komt er vrijdag geen nieuwsbrief wegens Goede Vrijdag). Het voelt goed om deze te blijven schrijven. Op deze manier kan ik tóch nog, een beetje, jullie allemaal tegelijk op de hoogte houden hoe het nu gaat in groep 3.
Ik denk dat we allemaal ontzettend hard werken. Samen zorgen we ervoor dat de kinderen, ondanks alles, toch groeien in hun ontwikkeling.
Via CLASSROOM probeer ik zoveel mogelijk gedifferentieerde lessen online te zetten. Met de tips en tops van ouders, lukt dat ook steeds beter. Soms kan het voor mij zo duidelijk zijn en is dat wellicht niet meteen duidelijk voor de ander.
Ik probeer stapje voor stapje iedereen te begeleiden in en naar de Classroom. Juist omdat ik daar instructiefilmpjes maak van het werk wat er die dag gemaakt mag worden.
Via MEET en HANGOUT probeer ik met de kinderen te bellen en/ of te chatten. Ik geniet hiervan. Ik geniet van het chatten met de kinderen en ik geniet ook met het contact met de ouders. Zo ging Noud vertellen dat hij ging ’gime’ in het bos (fantastisch toch?) en Syl en Daniel gingen aan elkaar laten zien hoeveel tanden er ondertussen uit zijn.
Als dit allemaal nog wat ingewikkeld is, heb ik contact met de kinderen via FACETIME of APP. Wat ook prima werkt. Alleen is de batterij van mijn mobiel wel snel leeg op een dag 😉, haha!
Én via al deze verschillende digitale tools probeer ik een beetje kennis van mezelf met de ouders en kinderen te delen. Zodat het thuis leren, hoop ik, elke dag een stukje beter gaat. Al 8 jaar mag ik werken op deze school en zo stop ik al 8 jaar lang NLP-SYSTEMISCHE-OPLOSSINGSGERICHTE bagage in mijn rugtas. Iets van mijn kennis aan jullie overbrengen in deze tijd, vind ik dan ook heel fijn en bijzonder. Tijdens mijn NLP practitioner leerde ik voor het eerst kennismaken met de oogpatronen. Elke beweging van het oog, kan je iets vertellen. Alleen is het een kunst en kan jij daar naar leren kijken. Dat heb ik zeker willen leren en zo in de dagelijkse omgang met mensen en dus ook zeker met jullie kinderen, kijk ik naar de ogen. Wat vertellen zij mij ...
Oogbewegingen geven aan welk systeem iemand gebruikt om bij intern opgeslagen informatie te komen. Je kan er in ontdekken of iemand in beelden, geluiden of in gevoelenssenaties denkt. Als een kind dus visueel is ingesteld, en zoekt naar een herinnering, gaan de ogen naar rechtsboven.
Het was voor mij een parelmoment om het daar met sommige van jullie over te hebben. Bijvoorbeeld als een kind zoekend in naar letters. Waar gaan de ogen heen en waar kan je het kind een handje helpen....
Laten wij met zijn allen contact houden, elkaar helpen én elke dag benoemen: WAT GING ER VANDAAG AL GOED? Juf Els zal zeggen ... waar de focus ligt, dat groeit!!
Foto- Sophie die thuis aan het werk is.
Foto- Joeke die haar reken paasei aan het maken is.
Foto- Dex die hard aan het werk is in kernboekje 8. Hij maakt woorden met de /ng/ en /nk/.
Foto- Meie maakt haar rekenwerk in haar rekenschrift. Op de tablet, naar haar, is te zien hoe ze naar de instructie van juf luistert.
Foto- Tekening van Noud zijn gemaakte vlinder.
Foto- Merijn die kijkt naar de instructie van juf.