Maart 2020 en .. een school die dicht gaat, maar de lessen die doorgaan.
Wat een rare situatie in heel Nederland. Wat pas je aan en wat laat je door gaan? Het is heel gaaf hoe alle reacties zijn omtrent het “afstandsonderwijs”. Wat is er veel werk verzet door het hele team. En alle complimenten voor meester Bor die wel heel veel ICT werk heeft verzet.
We hadden juist hele mooie weken gehad. Iedereen was heel goed zelfstandig aan het werk. We hebben best veel ontdekt bij de Cito, dus we weten precies wat we willen leren. Ook aan de portfoliogesprekken waren we begonnen, eeeehhh 3 gedaan… wordt vervolgd.
We waren juist heel goed bezig met het thema lichaam en hadden allemaal presentaties en materialen gemaakt. We wilden dit uitproberen op de opa & oma dag, om het dan maandag “echt in school” te presenteren…. JAMMER, ook dit … wordt vervolgd!
In de klas werkten we de laatste week heel goed aan al onze vakken en vooral aan ,Getal en Ruimte, de nieuwe rekenmethode van dit jaar. Het wordt steeds makkelijker, omdat we ook weten welke sommen we niet hoeven te maken. Dit klinkt gek, maar meestal wordt er voor gekozen om een methode in te voeren in groep 3 en dan in de loop der jaren gaat deze mee “omhoog”. Dan is er namelijk een natuurlijke overgang. Omdat we geen vaste methode hadden, maar een natuurlijk leersysteem dat niet optimaal was, hebben we nu gekozen dat iedere groep gewoon start. Wat we merken is dat de methode veel meer vraagt van de leerlingen dan in het oude systeem. Dus…. Er staan moeilijkere sommen in dan dat aansluit op de voorkennis. Er zijn onderdelen waar we dus nog iets terug moeten en even de kennis moeten ophalen van daarvoor. Voorbeeld; breuken kunnen we nu benoemen en optellen en aftrekken, maar helen eruit halen en vermenigvuldigen en delen is “a brigde to far”. Dus dit laten we nog. Zoals overal al gemeld: Leerlingen van tegenwoordig worden geacht meer te kunnen, dit is weer een voorbeeld waar het niveau ineens omhoog kan gaan. We gaan prima hoor. Er wordt veel geoefend. Maar nu met thuiswerken, zal het opvallen dat er hele moeilijke sommen tussen staan. En ook de manier van invoeren van de som is nog niet altijd logisch. Komt allemaal goed.
Zeker nu we gaan thuis werken wil ik iedereen graag iets op het hart drukken… leren betekent ook veel oefenen en…fouten maken mag en is nodig! Vergelijk het met lopen, dat kent iedere ouder. De eerste stapjes zijn gaaf. Dan hoort vallen erbij. Dan komen er meer stapjes, maar blijft vallen erbij horen. Zelfs als een peuter al kan lopen en af en toe valt vinden we dit logisch. Maar met leren….. als je het 1x snapte, moet je het altijd snappen…. Zo werkt het niet. Zeker met meerdere nieuwe dingen, oefenen, herhalen, tekenen en uitleggen en gewoon weer…herhalen… Leerlingen kunnen heel veel zelf. En oefenen hoort erbij. Frustratie soms ook . Niemand vraagt of alles dat je krijgt ook beklijft en helemaal gesnapt wordt, we vragen wel om te focussen en oefenen. Dan komt het meestal vanzelf.
Iedereen bedankt voor de super leuke reacties, complimenten, vragen en tips en tops. Geniet ook van elkaar, zorg voor elkaar en sterkte en beterschap indien nodig.