Nieuwtjes uit groep 2/3

letters leren

Zoekboek
Weetje waarom we zoekboeken hebben in de klas? Het zijn boeken zonder woorden, waarin je wel verschillende objecten/personen kunt zoeken. Zonder dat de kinderen het door hebben worden hun ogen en oogspieren getraind. Om goed te leren zien is veel oefening met de ogen nodig. Net als bij alle andere spieren in ons lichaam is het ook belangrijk dat onze ogen getraind worden zodat ze goed kunnen functioneren. De beste oefening is daarom spelen en bewegen (balspelletjes, maar ook hinkelen, kikkeren, tikkertje en bellen blazen) en dus ook het zoeken in een zoekboek. Je ogen gaan constant heen en weer op zoek naar waarnaar je zoekt. De kinderen vinden het super leuk. We zoeken ook wel eens samen, dit is zo gezellig in de kring. 

Woordje snoep en koek
Vrijdag was het 11 november. Wij hadden allemaal een mooie spin als lampion gemaakt. Onze spinnen hingen al een tijdje bij ons in de klas. Vrijdag hebben we met z’n allen onze lampion laten zien in de aula. We hebben met de hele klas op het podium gestaan en we hebben een liedje gezongen. De kinderen weten allemaal het verhaal van Sint Maarten. Daar hebben we veel over gesproken in de klas. 

Bij Sint Maarten hoort natuurlijk het woordje snoep. We hebben aandacht besteed aan de /n/ en de /oe/. Woensdag hebben we het woordje koek geleerd waarbij de focus extra op de /oe/ werd gelegd. Koekjes bakken met de mama van Floris, de /oe/ zoeken in ons schriftje, de /oe/ met scheerschuim schrijven, staan wanneer je de /oe/ hoort, een /oe/ dictee (welke woordjes met de /oe/ schrijven wij al) en woordkaart maken voor het woordje. 
Je zult maar een juf hebben die van lekker houdt... drop en ijs staan nog in de planning, mmmmmmmm

Samen tekenen
We hebben in de klas een samenwerkingsopdracht gemaakt met tekenen. We hebben een kunstwerk gemaakt waarbij we gespiegeld gaan tekenen. Deze opdracht is goed voor de kinderen die nog wat moeite hebben met het verschil tussen links en rechts, de /b/ en de /d/ of de /ei/ en /ie/. We gingen tegenover elkaar zitten. Ik had een horizontale lijn op het blad gemaakt. Iemand tekent een vorm en de ander tekent het na. De kunstwerken zitten in de portfolio mappen. Daar kunnen jullie ze bewonderen. Op de foto is juf Marja ook een spiegeltekening aan het maken. 

Tolletjes in de kring
We hebben in de kring tolletjes die we kunnen ronddraaien. Hier zit zeker ook een achterliggende gedachte achter. Het is namelijk een oefening voor onze fijne motoriek. 

Cijferboekje
De kinderen van groep 3 hebben een blauw mapje waarin we alle cijfers netjes leren schrijven. En dit gaat al goed. Ik ben zo ongelofelijk trots op deze kanjers. 

Doe je leuk, krijg je leuk terug - doe je stom, krijg je stom terug
We zijn afgelopen week erg bezig met de focus leggen op wat gaat er goed in de klas. Hoe doe je leuk, lief en aardig tegen elkaar. Als je tegen juf komt zeggen wanneer er iets gebeurt wat je leuk vindt of ook juist iets minder fijn, mag je dat altijd tegen juf komen zeggen. Hier mag je dan een sticker voor uitkiezen. De kinderen pakken dit erg mooi op. We hebben er een klassengesprek over gehouden en hier komen we nu steeds op terug. We kijken hoe groot ons bolletje vandaag was (oplossingsgericht kijken - de cijferbolletjes boven de deur). Vertellen jullie de zin: ”doe je leuk, krijg je leuk terug- doe je stom, krijg je stom terug” ook thuis?

IMG_5222 IMG_5222
IMG_5370 IMG_5370
IMG_5387 IMG_5387
IMG_5390 IMG_5390
IMG_5392 IMG_5392