Nieuwtjes uit groep 7/8b

ingevoerd op 09-11-2017

Na de vakantie kwam meester Wouter op maandag bij ons lesgeven. Hij had zijn gitaar mee en er is dus veel gezongen. We hebben een nieuw verjaardagslied geleerd!

We hebben enorm genoten van het feest voor het 10-jarig bestaan van het Kleurenorkest. De reptielen workshop vonden we echt te gek! Alle kinderen die het wilden mochten een slang om hun nek. Ook mochten de kinderen de baardagaam vasthouden. 

Bij het breakdancen van Falko deed iedereen fanatiek en enthousiast mee. Heerlijk om te zien hoe vrij de kinderen zich voelen om op hun eigen manier te bewegen.

Tijdens de workshop drama speelden we het verhaal van de ”Verenkoning”. Anna had allerlei attributen en kleding meegenomen. In een half uurtje hadden we het hele verhaal gespeeld. 

Meester Herman gaf de laatste workshop. Hij had een aantal instrumenten mee die we nog niet kenden. De kinderen mochten alle instrumenten uitproberen.

Dinsdag deden we de les begrijpend lezen op een andere manier. We moesten gaan samenvatten en deden dit door een mindmap te maken. Stap voor stap werd de mindmap steeds groter en voller. Elke alinea van de tekst werd verwerkt. Aan het eind stond alle belangrijke informatie van de tekst in de mindmap. Luuk en Melle kwamen met hun mindmap voor de klas staan en konden alle informatie van de tekst in mooie zinnen vertellen. Natuurlijk stonden er niet alleen woorden in de mindmap maar was hij juist leuk versierd met tekeningetjes. Aan het eind van de les keken we een filmpje over hoe je een mindmap kunt maken. Zo konden we controleren of onze eigen mindmap op de goede manier tot stand was gekomen. De kinderen waren erg enthousiast over deze manier van samenvatten. Sommige dachten het ook te gaan gebruiken voor het leren voor toetsen van aardrijkskunde, geschiedenis en natuur.

We hebben zelf nieuwe liedjes bedacht voor Sint Maarten. De kinderen kozen een melodie van een liedje wat ze goed kennen en maakten hier een nieuwe tekst op. Na een half uurtje droegen de kinderen hun lied voor. Wat een gave creatieve ideeën! Er waren melodieën gebruikt van liedjes die eerder dit schooljaar gebruikt waren en ook kerstliedjes werden aangepast. We probeerden ook steeds het originele liedje te raden.

Deze week is de planning van de boekbesprekingen gemaakt. Elk kind heeft zelf een datum gekozen. Tijdens de taalles mochten de kinderen aan hun boekbespreking werken. Ze maken hiervoor een presentatie op PowerPoint of Prezi. Sommige kinderen zijn hier al erg handig in en konden andere kinderen helpen. De kinderen nemen hun inlogcode van het Floreplein mee naar huis om zo verder te kunnen werken en ook te kunnen oefenen. De kinderen hebben zoveel mogelijk verschillende schrijvers gekozen zodat ze elkaar kunnen enthousiasmeren voor het lezen van een boek van een bepaalde schrijver.

Met rekenen hebben we deze week gewerkt aan de breuken. We hebben plus- en minsommen geoefend. Ook konden we al de hele eruit halen en de breuken vereenvoudigen. Elke dag gingen we een stapje verder. De kinderen helpen elkaar op een mooie manier. Ze leggen elkaar stap voor stap uit hoe de som opgelost moet worden. Mooi om te zien was dat een kind dat de ene dag nog om hulp vroeg een dag later zelf kon uitleggen aan een klasgenoot. Bij succeservaringen was direct het plezier in het oplossen van de sommen te zien.

IMG_8410 IMG_8410
IMG_8421 IMG_8421
IMG_8449 IMG_8449
IMG_8477 IMG_8477
IMG_8504 IMG_8504
IMG_8505 IMG_8505
IMG_8506 IMG_8506
IMG_8625 IMG_8625