Nieuwtjes uit groep 7/8b

ingevoerd op 12-10-2017

De tijd vliegt voorbij en we hebben zo ontzettend veel leuke dingen gedaan en geleerd de afgelopen weken. We zijn druk met de Kinderboekenweek. Tijdens de opening waren veel kinderen gaaf verkleed. We hebben elkaar lekker laten schrikken. In de klas hebben we een griezelig sfeertje met heksen, spoken en spinnen. Er klonk griezelige muziek en we lazen in het donker. We hebben ook veel gedanst en gezongen. En de kinderen hebben ”gruwelijk enge” verhalen verzonnen en getypt. Ook hebben we sugar skulls gemaakt op toverpapier. Eerst hebben we geleerd over de herkomst van de sugar skull. Sommige kinderen konden er al wat over vertellen en David nam een sugar skull mee van thuis. De ontwerpen van de kinderen zijn allemaal anders, mooi en uniek. Tijdens het werken brachten ze elkaar op leuke nieuwe ideeën.

We hebben met elkaar gesproken over het Voortgezet onderwijs. Welke niveaus zijn er allemaal? En welke scholen horen daarbij? En ook hebben we het gehad over alle specialiteiten en extra’s van de verschillende scholen. In november gaat groep 8 starten met het eerste scholen bezoek. Elze is binnen onze klas overgestapt van groep 7 naar groep 8. Ook zij zal volgend jaar al naar het VO gaan. Elze heeft in de klas uitgelegd wat de reden voor de overstap is en wat het voor haar betekent. De kinderen hebben vragen gesteld en hun gevoel geuit. 

De leerlingenraad is weer gestart. Er moest dus gestemd worden in de klas. Veel kinderen stelden zich verkiesbaar. Zij gingen voor de klas staan en vertelden waarom de klasgenoten op hen zouden moeten stemmen. Ze noemen kwaliteiten als goed kunnen organiseren of het hebben van veel leuke ideeën. Er werden ook al veel gave ideeën genoemd. Stan zal groep 8 vertegenwoordigen en Merel vertegenwoordigt groep 7. Merel en Stan mochten meteen met Dutch samen naar de eerste bijeenkomst. Dutch trad af, werd bedankt voor zijn inzet het afgelopen jaar en kreeg een mooie herinnering.

Deze week zijn er al veel oudergesprekken geweest. Eerst hebben de kinderen een kort gesprekje met de leerkracht gehad. Ze vertelden wat ze heel leuk vinden op school en welk werk precies op niveau is of juist te makkelijk of te moeilijk. Ook hebben we samen nagedacht over hoe we fijne aanpassingen kunnen doen in het leer- en maakwerk. Het is mooi om te merken hoe goed de kinderen dit zelf aangeven en dat een kleine aanpassing vaak zorgt voor veel meer leerplezier. Ook hebben we het gehad over vriendschappen, samen spelen en samenwerken. Sommige kinderen gaven ook aan waar ze wat extra hulp willen om een volgende stap te kunnen zetten. 

Op Dierendag hadden wij niet alleen de opening van de Kinderboekenweek. Benthe wilde Dierendag ook wel wat aandacht geven en nam haar nieuwe hondje en haar slang mee naar school! Dat was gezellig en ook best wel spannend. Veel kinderen wilden de slang wel even vasthouden. We hebben ook gezien hoe een slang poept en plast en konden er samen om lachen. Dat hadden we niet verwacht!

De ramen van de klas en de gang zijn flink versierd. Hier hangen ook de vissen die de kinderen zelf ontworpen hebben. Het ontwerp is uitgevoerd me stukjes stof. Stan had een grote voorraad boeken met lapjes mee die we goed konden gebruiken voor de opdracht. Ook zijn de sugar skulls hier te bewonderen.

Met gym hebben we geoefend met ringen zwaaien, tikkertje, acrobatiek en verschillende circusonderdelen. We hebben heel wat talent in onze klas. Daarnaast zijn er ook veel kinderen met veel lef en durf. Vanaf de hoge sporten uit het wandrek springen zij zo op de dikke mat. Ook durven ze hoog in de touwen te zwaaien. 

Met veel trots vertellen we het eindbedrag van de Kinderpostzegelactie. Groep 7-8A en B hebben samen ruim € 7000,- opgehaald! Wat een ongelooflijk knappe prestatie. Joost was zelfs topverkoper met ruim € 745,-! Dit jaar werkten de kinderen als spionnen in teams samen en probeerden ze de geheime minister van Kinderpostzegels te ontmaskeren. Cas was de eerste die had geraden dat het Guus Meeuwis was. Het was een spannend spel waarin de kinderen steeds tips konden verdienen om zo de minister te ontmaskeren.

We hebben al een paar topotoetsen gehad en zijn onze leerstijl aan het ontdekken. We merken dat er verschillende manieren zijn waarop je kunt leren. De ene gebruikt een liedje of ezelsbruggetjes en de ander kleurt de kaart graag in of oefent graag op de computer. 

Bij natuur en techniek hebben we het eerste thema afgerond. De laatste les was een herhalingsles. Hierin hadden we al onze eerder opgedane kennis nodig om een moord op te lossen! Er werd mega hard gewerkt. De meeste kinderen ontdekten na grondig onderzoek dat de persoon overleden was door het eten van giftige paddenstoelen. 

Bij drama speelden we een reactiespel. We hebben hard gelachen. Er gebeurden allerlei grappige dingen in onze klas. We hebben het spel meerdere keren gespeeld en zijn van plan om nu zelf ook reactiespellen te gaan bedenken om ze later te kunnen spelen. Ook hebben we liedjes gezongen in 4 verschillende emoties. Dat was grappig. De lichaamshouding, mimiek en stem werden aangepast aan de emotie. Soms was het lastig om het vol te houden tot het eind van het liedje omdat de kinderen zichzelf al aan het lachen maakten.

Zo... dit was nog maar een deeltje van alles wat wij samen meemaken. Ook de komende weken gaan we samen genieten.

IMG_6571 IMG_6571
IMG_6575 IMG_6575
IMG_6584 IMG_6584
IMG_6613 IMG_6613
IMG_6614 IMG_6614
IMG_6626 IMG_6626