De eerste weken in groep 7-8B zitten er op. De tijd vliegt voorbij! We hebben een prachtig nieuw lokaal met een mooie blauwe muur. In onze klas hangt een grote nieuwe tv. Die gebruiken we als een soort digibord. De laptop is op de tv aangesloten. Ook werken we met AppleTV. We schrijven en tekenen op de Ipad Pro en dit verschijnt allemaal op de tv. Wat een gaaf nieuw systeem. We zijn maar verwend met zulke mooie nieuwe spullen. De kinderen vinden het super leuk om tijdens de spellingsles op de Ipad te mogen schrijven met de pen of met hun vinger. In zo’n nieuw lokaal is het voor iedereen weer even wennen. Waar liggen alle spullen nu en wat zijn de afspraken in deze klas? Al snel was iedereen hieraan gewend.
Natuurlijk waren niet alleen de spullen nieuw. We zijn een nieuw samengestelde groep. We hebben kinderen die uit 3 verschillende groepen komen en Melle en Nanne zijn nieuw bij ons op school gekomen. We nemen de tijd om elkaar te leren kennen. We doen regelmatig spelletjes met de groep. De ene keer om de namen te leren en een andere keer doen we een raadspelletje, een tafelspelletje of een spelletje om meer te weten te komen over elkaars interesses en familie.
Ondertussen zijn we ook druk aan het werk. De werksfeer is fijn. De week zit vol met de vele verschillende vakken.
Bij taal zijn we bezig met het schrijven van enge fantasieverhalen. Deze verhalen worden op de laptop in Wordonline getypt en opgeslagen in de cloud. De kinderen hebben hier allemaal een eigen map en weten de weg inmiddels goed te vinden. We hebben eerder al een Elfje geschreven over een fantasiedier en hebben hier tekeningen bij gemaakt. Ze hangen in de gang bij ons lokaal.
Met spelling werken we in het werkboek en op de laptop met het programma Taalblobs. Dit is één van de favoriete programma’s van de kinderen. We zijn ook al druk met werkwoordspelling.
Bij rekenen zijn we druk geweest met het zelf analyseren van de laatste Citotoets. We hebben ontdekt welke fouten ook echte fouten zijn en welke er eigenlijk onnodig waren. Nu weten de kinderen precies welke dingen ze al wel en nog niet beheersen. Ze hebben nu zelf doelen gesteld voor deze periode. Deze zijn bij elke kind anders en precies op het niveau van het kind. We vinden het fijn dat we op de ze manier kunnen werken.
Op dinsdag hebben we gym van juf Petra, de vakleerkracht gymnastiek. De zaal staat steeds vol met gave onderdelen. De trampoline, wandrekken, ringen, schommels, kasten en meer staan dan opgesteld. De kinderen hebben veel lef. Ze durven bijvoorbeeld vanaf het hoogste deel van het wandrek op de dikke mat te springen. Er zijn ook al mooie salto’s gesprongen en er zijn verschillende leuke spellen gespeeld. De kinderen genieten enorm van deze les.
We hebben ook met beide groepen 7-8 al 2x een dansles gehad tijdens de gym. We hebben de dans ”Gruwelijk eng” geleerd. Wat zijn de kinderen van groep 7-8 enorme kanjers en doorzetters. In korte tijd zaten alle pasjes erin en werd er ook vrolijk meegezongen. Ook voor de juffen is dit genieten.
Elke 3 weken komt meester Herman, de vakleerkracht muziek, bij ons in de klas. We hebben al een les gehad waarin de boomwhackers gebruikt werden. De school heeft 2 basissets aangeschaft zodat alle kinderen tegelijk kunnen spelen. Het lukt steeds beter om met het lied op het digibord mee te spelen. Hoe hoger de concentratie is hoe mooier het klinkt. Naast de les van meester Herman hebben we al verschillende liedjes gezongen.
Dit zijn soms ook liedjes die over de lesstof gaan. Zo is het lekker makkelijk om het geleerde te onthouden. We hebben bijvoorbeeld een liedje over de 5 verschillende groepen verkeersborden geleerd. De kinderen hebben in de tekenles zelf een verkeersbord ontworpen.
Bij de vakken van wereldoriëntatie hebben we al veel geleerd. We hebben bij natuur & techniek ontdekt welke souvenirs de ijstijd in Nederland achtergelaten heeft. Met een bakje zand en een ijsklont met een steentje erin ontdekten we de kracht van het ijs. Ook ontdekten we hoe enorm grote zwerfkeien in ons land zijn gekomen. Door dit soort experimenten, filmpjes, samenwerken en een quiz leren we in korte tijd veel over de wereld om ons heen.
Drama is 1 van de favoriete lessen in de week. We zijn begonnen met tableau vivant (levend schilderij). Eerst maakten we etalages van winkels. In de tweede les werden sprookjes uitgebeeld. Van elk sprookje werden 3 foto’s uitgebeeld. De kinderen doen enthousiast mee en komen met leuke creatieve ideeën.
Ik kan nog wel even verder gaan met alles waar wij in de klas druk mee zijn. We maken zoveel mee in een week en zelfs in een schooldag! Ik sluit af met de les begrijpend lezen die over de Week van het pesten ging. Nadat we geoefend hadden hoe een tekst verwerkt kan worden in een tekstschema sloten we de les af met de vraag: Wat merk jij van pesten op onze school? Er kwamen veel reacties. De kinderen waren het er unaniem over eens dat zij onze school ervaren als een pestvrije school! Wat geeft dat een fijn en veilig gevoel