Nieuwtjes uit groep 5/6

ingevoerd op 06-04-2017

Vorige week zijn we druk geweest met de ”Week van het geld”. We hebben een gastles gekregen waarin veel geleerd is. De kinderen hebben ontdekt hoe je een echt bankbiljet kunt herkennen. Wat zijn er veel kenmerken te vinden. Alle bijzondere kenmerken werden door de kinderen herkend. De kinderen kregen deze week een speciale uitgave van Donald Duck over geld, een stripverhaal van Billy Bankbiljet en een zakje met echt geld wat in super kleine stukjes versnipperd was.

We zijn ook bezig geweest voor het Paasontbijt. Alle kinderen hebben laten weten wat zij een lekker ontbijtje vinden en daarna hebben we lootjes getrokken. Op school hebben we een hele middag geknutseld aan de dozen waarin de ontbijtjes cadeau gegeven gaan worden. Daarna hebben de kinderen de dozen mee naar huis genomen om ze helemaal af te maken.

We zijn ook bezig met ander knutselwerk voor Pasen. We hebben van papier maché een paasei gemaakt. Nadat het ei droog was hebben we een gat in het ei gemaakt en daarna is er geverfd. Het ei wordt deze week afgemaakt door het te vullen met een nestje met vogeltjes. Bij de traktatie van Tom zijn verjaardag zat materiaal wat we nu mooi voor het nestje kunnen gebruiken. De moeder van Merel heeft gezorgd voor hooi en stro. De kinderen hebben zelf buiten kleine takjes gezocht. Nu kunnen er mooie nestjes gemaakt worden.

Naast het knutselen van het paasei hebben we ook getekend over Pasen. De kinderen zijn bezig geweest met de techniek van het arceren (dunne lijnen naast elkaar). Ze hebben het gezicht van een haas hiermee gevuld. Daarna is het gezicht in delen geknipt en op een gekleurd vel opgeplakt met wat ruimte tussen de onderdelen. Daarna hebben de kinderen voor hun haas een gave zonnebril ontworpen en geknutseld.

We hebben een liedje geleerd over omtrek en oppervlakte. Veel kinderen vinden het fijn om allerlei handige trucjes te leren via een liedje. De kinderen zongen het lied in no time mee met de instrumentale versie. Daarnaast herhalen we vaak de eerder geleerde liedjes. Het is ondertussen al een lange lijst geworden waardoor we steeds een paar liedjes uitkiezen. Het lied over de Farao is nog steeds favoriet.

Bij rekenen is groep 5 druk geweest met de getallenlijn. Ze hebben getallen tot 1000 op de juiste plek gezet en kunnen aangeven ook tussen welke tientallen of honderdtallen een getal staat. We hebben veel toetsjes in het programma Junior Einstein gemaakt deze week om te laten zien dat het onderdeel beheerst is.

Groep 6 heeft gewerkt aan het lezen van tabellen en grafieken. Het was even wennen aan de opdrachten. Eerst ontdekten we wat bij welke vraagsoort precies de bedoeling was. Veel kinderen pakten dit snel op. En als het eenmaal duidelijk was vonden de kinderen de opdrachten leuk.

Ook hebben we buiten op het schoolplein de tafel van 5 en 6 geoefend in het met stoepkrijt getekende 100-veld. Een stukje van de rekenles was dan bewegend rekenen. Dit viel goed in de smaak bij de kinderen.

Bij taal zijn we bezig met de persoonsvorm en het onderwerp. We doen oefeningen op de laptop in het programma Exova, Code 26. We leren na een klassikale instructie door filmpjes te kijken, liedjes te luisteren en oefeningen te maken. Met een toetsje in Junior Einstein en een quiz op Kahoot ontdekken we of de lesstof goed begrepen is.

Bij gym hebben we de laatste paar lessen verschillende nieuwe onderdelen gedaan. Zo gingen we hoepelvissen! Wat was het leuk en spannend. De kinderen rolden met een hoepel over de grond en mikten op voorwerpen die in het speelvlak lagen. Als de hoepel ergens omheen rolde was dat voorwerp gewonnen. We hebben ook een grote estafette gespeeld waarbij alle kinderen tegelijk bewegen. De route was een rondje om de buitenlijnen rennen, een route met de bal aan een hockeystick, bal gooien en vangen en springtouwen met een hoepel. Wat waren de kinderen fanatiek. Ze gaven alles en renden soms zelfs een extra rondje om de zaal.

Het spannendste nieuwe spel was de stokkenbrug. Eerst oefenden we in kleine groepjes. We maakten goede afspraken over het vasthouden van de stok, de manier van stappen en het vertrouwen wat iemand die over de stokken stapt nodig heeft. De eerste keer was spannend en daarom kregen de kinderen hulp van juf bij het opstappen en lopen over de stokken. Bij de 2e ronde stapten de kinderen zelfstandig over de stokken en leunden ze op de schouders van de andere kinderen. We oefenden zo het durven, vertrouwen geven, zorgen voor een ander, sterk staan en de concentratie.

Bij spelling zijn we zowel in groep 5 als groep 6 bezig met de open en gesloten lettergreep, ook wel korte en lange klank genoemd. Tijdens de dictees van 8 woorden aan het begin van de spellingsles kunnen de kinderen steeds beter verwoorden wat de regels zijn die in een woord voorkomen. We hebben al woorden geschreven waar wel 3 spellingsregels in voorkwamen! Met veel plezier oefenen de kinderen, na het maken van de oefeningen in het werkboek, ook deze aangeleerde regels in het programma Taalblobs.

IMG_0215 IMG_0215
IMG_0231 IMG_0231
IMG_0317 IMG_0317
IMG_0321 IMG_0321
IMG_0344 IMG_0344