Thema water en schoonmaken.
We zijn nu een paar weken onderweg met dit thema.
We waren erg benieuwd hoe de kinderen op dit thema zouden gaan reageren.
Dit pakt heel leuk uit!
Juf Roos had een emmer met vies water en een emmer met schoon water in de kring. Een jongetje uit de klas zei: ’Juf, we kunnen ons nieuwe thema wel over water doen.’
Samen met de kinderen is er een mini-waterzuivering gemaakt. Vies water dat door grind, zand en watten gaat, wordt vervolgens weer helder water. De kinderen wilden gaan schoonmaken in de klas. Alles werd aangepakt! Ze waren vervolgens zelfs de gang aan het schoonmaken. We hebben met elkaar een schoonmaaktrolley bekeken. Ook mochten de kinderen een kijkje nemen in het ’washok’ bij ons op school; wat is er allemaal te zien en waar je gebruik je het voor?
De kinderen vonden het ook erg interessant om te weten waar je poep en plas naartoe gaat. We hebben met elkaar gesproken over het riool.
Het onderwerp wassen kwam aan de orde. Een aantal kinderen konden aan juf vertellen dat de gekleurde was niet bij de witte was mag! Ze hebben met elkaar een wasmachine gemaakt voor in de huishoek. Daar wordt nu ook de was opgehangen aan de waslijn.We hebben gelezen uit het boek ’Floddertje’. De kinderen kunnen dus veel doen, spelen, maken en vertellen over dit thema.
Thema water is natuurlijk erg leuk, want we doen zoveel met water.
Soms is water wat minder leuk... vertelde de juf. Juf kwam thuis, en toen bewoog haar vloer op het water. De juf had namelijk lekkage. ’s Avonds laat moest de juf nog de loodgieter bellen om de lekkage te laten maken. Gelukkig was de loodgieter nog wakker en kon hij haar komen helpen. De kinderen kwamen met allerlei geweldige ideeën wat de juf had kunnen doen als de loodgieter al wel zou liggen te slapen. Deze situatie was wel heel passend binnen het thema natuurlijk.
We zingen ook verschillende liedjes:
*10 kleine visjes
*Ernst en Bobby - schoonmaken
*Kleine wasjes grote wasjes
We zoeken nog 5 of 6 glazen flessen van dezelfde grootte. Wie kan ons hieraan helpen?Misschien horen jullie je kind wel eens iets zeggen over ’rode en groene’ woorden, en vraag je je af wat hiermee bedoeld wordt?
De rode woorden zijn eigenlijk allemaal lelijke en onaardige woorden. We richten ons natuurlijk op de groene woorden. De groene woorden zijn leuke, blije, nette en aardige woorden. We stimuleren de kinderen zoveel mogelijk om de groene woorden te gebruiken. Met elkaar benoemen we zoveel mogelijk groene woorden. Ook voelen we in ons lichaam wat groene woorden met je doen.
Wij willen jullie vragen om jullie kinderen allemaal een schoenendoos mee naar school te geven, graag voorzien van naam.
Wij hebben deze schoenendozen nodig voor het paasontbijt (op donderdag 13 april).
Groeten juf Erika