Nieuwtjes uit groep 5/6

ingevoerd op 09-03-2017

In onze klas zit de ”Blobtopper” van de school! Voor het automatiseren van de plus-, min-, keer- en deelsommen werken we met het programma Rekenblobs. Bij elke soort sommen kun je ”blobs” verdienen tot je spaarkaart uiteindelijk gevuld is met kleine en grote blobs. Anoushka heeft bij alle soorten sommen haar kaart vol! 

Deze week zijn we begonnen met ”Handlettering”. Dit is een manier van schrijven met speciaal versierde letters. We werkten aan de hand van voorbeelden van letters zoals bijvoorbeeld met monstertjes, taartjes, bloemblaadjes, taartjes, wolken en nog veel meer. Er bleek genoeg talent in de klas te zitten!

Met het project over geloven zijn we in het voorleesboek nu bezig met het Boeddhisme. We hebben geleerd hoe boeddha geboren is en opgroeide in het paleis en later graag monnik wilde worden. We begrijpen steeds beter wat het Boeddhisme precies inhoudt en er worden in de klas steeds meer verbanden gelegd tussen de verschillende godsdiensten.

Woensdag vertrokken we meteen om 8.30 uur naar de Sultan Ahmet moskee in Zaandam. We werden daar welkom geheten door Djamila. Zij vertelde ons alles over de verschillende ruimtes in de moskee. Eerst deden we onze schoenen uit en zetten die in een vakje. Daarna legde Djamila het wasritueel uit. Vervolgens gingen we de zaal voor de mannen in en keken alle kinderen hun ogen uit. Ze kregen eerst even de tijd om rond te kijken en alles op zich in te laten werken. Al snel hadden de kinderen de Koran, het heilige boek van de moslims, gevonden. 

We gingen samen op het tapijt voor de nis zitten en luisterden naar alles wat Djamila vertelde. De kinderen lieten merken dat ze al veel over de Islam geleerd hebben. Ze wisten veel vragen van Djamila te beantwoorden. Er was ook ruimte voor de vragen van de kinderen. Er werd van alles gevraagd over de preekstoelen, de koepel, tekens op de muur en de grote kroonluchter. Daarnaast vertelde Djamila ons over de glas-in-lood ramen, de tekens in de koepel en de gewoonten en gebruiken in de moskee. Zij vertelde over de overeenkomsten en verschillen tussen de verschillende godsdiensten. Aan het eind deden we een kleine quiz en de  kinderen die de vragen goed beantwoord hadden mochten als ze dat wilden de kleding van de Imam aan. 

Daarna gingen we naar de bovenverdieping waar de vrouwen bidden. Hier legde Djamila uit waarom de vrouwen en mannen apart bidden en waarom de mensen meestal lange kleding dragen. Ook liet ze zien hoe de Koran gelezen wordt. Dit gebeurt van achter naar voren en van rechts naar links. Djamila liet ons zien hoe er in het Arabisch geschreven wordt en tenslotte mochten de kinderen een keppel of hoofddoekje passen.

Aan het eind van de rondleiding gingen we naar de kelder van de moskee. Hier zit een klein restaurantje, een barbier en er staan pouletafels. Mensen kunnen hier fijn samenkomen.

Bij rekenen heeft groep 6 deze week geleerd hoe je de datum met cijfers en streepjes schrijft. We merkten dat het dan erg belangrijk is dat je de namen van de maanden in de juiste volgorde kent. Tijdens het inoefenen hebben alle kinderen hun geboortedatum op de juiste manier genoteerd.

Groep 5 is bij rekenen bezig geweest met het onderdeel geld. Ze hebben geoefend om met munten het juiste bedrag te betalen en dan met zo min mogelijk munten. 

Of de leerdoelen van beide groepen beheerst zijn werd gecontroleerd met ”Junior Einstein”, het nieuwe programma waar we mee werken.

Ondertussen wordt er elke week druk geoefend voor toneelopvoeringen. Vorige week vrijdag hebben 3 kanjers van meiden een dans opgetreden in de aula. Deze week werd een nieuwe grappige manier van toneelspelen bedacht: een toneelstuk met minimensen door op de knieën te lopen en met je knieën in je schoenen te gaan. Het werd later nog grappiger toen de kinderen ontdekten dat ze met behulp van een groot vest een ander kind de armbewegingen konden laten doen. Er werd lekker veel gelachen in de groep!

Ook zijn we deze week lekker gaan dansen met Just dance! op het digibord. Wat een enthousiasme en vrolijkheid in onze klas!

FullSizeRender FullSizeRender
IMG_9718 IMG_9718
IMG_9667 IMG_9667
IMG_9668 IMG_9668
IMG_9675 IMG_9675
IMG_9700 IMG_9700
IMG_9702 IMG_9702