Voor de vakantie sloten we de week feestelijk af met een groot carnavalsfeest in de aula. Wat zagen de kinderen er fantastisch uit! We hebben lekker gefeest en gedanst. Van de polonaise tot de kabouterdans, pinguïndans en vogeltjesdans. We werden door de ouderraad getrakteerd op limonade en popcorn.
Na de vakantie zijn we begonnen met alle verhalen over de vakantie. Er was over en weer grote interesse. Er werden veel vragen aan elkaar gesteld. Omdat er veel te vertellen was hebben we steeds een paar kinderen laten vertellen op verschillende momenten op de dag. Op woensdag was iedereen aan de beurt geweest.
Op dinsdag gingen we op excursie naar de Rooms-Katholieke kerk in Limmen. Pastor Olling vertelde ons eerst van alles over de kerk. Hij vertelde ons onder andere dat de kerk niet alleen een naam voor een gebouw is maar dat het ook ”samenzijn” betekent. De kinderen kregen allemaal de gelegenheid om een vraag te stellen. Na het stellen van de vragen hebben we door de kerk gelopen om verschillende dingen op het altaar te bekijken en ook de biechtstoel hebben we bekeken. Het was duidelijk te merken dat de kinderen al veel geleerd hebben. Volgende week woensdag gaan we op excursie naar de Sultan Ahmet moskee in Zaandam.
Juanna heeft woensdag haar spreekbeurt gehouden. Zij deed dit in het kader van het thema ”Geloof jij?”, waar we nu aan werken. Juanna heeft ons veel geleerd over haar geloof; Jehova’s getuige. Ze heeft ons tekenfilmpjes laten zien, liedjes laten horen en verteld over hoe de bijbel gebruikt wordt. Ook heeft ze overeenkomsten en verschillen met andere vormen van het Christendom uitgelegd. De kinderen waren onder de indruk van Juanna haar verhaal en uitleg. Meer dan een half uur wist Juanna de klas te boeien.
Anoushka heeft ons een foto laten zien van de kerk in Engeland waar haar oom in werkt. Ze heeft ons verteld wat hij precies doet in de kerk.
Bij taal hebben we naamdichten getypt in Word. De kinderen zijn al erg handig in het programma. Ze weten hoe ze een document een naam moeten geven en in hun eigen map moeten opslaan. Zo is het een volgende keer makkelijk te vinden als je verder wilt werken. Bij een naamdicht wordt de eerste letter van een zin steeds vet gedrukt. Ook deze functie kunnen de kinderen goed toepassen. De naamdichten gaan over de schillende godsdiensten.
We hebben een nieuw liedje geleerd over Columbus. Ook nu was de er nieuwsgierigheid naar wie Columbus dan was. We hebben daarom een filmpje gekeken op Schooltv.
Bij gym zijn we druk bezig geweest met samenwerken. We deden als opwarming het spel ”Lekker en minder lekker”. Daarna begonnen we met de ”Tunnelestafette”. In teams werden er tunnels gevormd en kropen de kinderen er onderdoor. Het was wel duidelijk dat er enorm veel doorzetters in groep 5-6 zitten! Wat hebben ze sterke armen en benen. Ook werden er handige manieren bedacht om snel door de tunnel heen te komen. We sloten af met Pionnenloop. We hebben het gespeeld in polonaisevorm, individueel en in tweetallen, waarbij het achterste kind de ogen dicht hield. Het was leuk om te zien hoe het voorste kind goed voor de ander wilde zorgen en hoe het achterste kind alle vertrouwen had in de voorste.
We hebben deze week tekeningen gemaakt over de voorjaarsvakantie. Deze tekeningen worden vrijdag ingeleverd bij Limmen Artistiek en creatief. De kinderen kunnen er een prijs mee winnen. We wachten in spanning af of er iemand uit onze klas een prijs zal winnen!
Ook deze week hebben we de dagen afgesloten met een groeikaart. Over de kaart ”Wat is jouw droom en wat moet je daarvoor leren?” wilden veel kinderen iets vertellen.