Wat klinken er vrolijke en gezellige geluiden uit groep 5-6. We zitten volop in de Sinterklaastijd en genieten er samen van! Zo zijn er bijzondere kunstwerken gemaakt met pastelkrijt. Door verschillende kleuren te gebruiken boven elkaar, en ze dan met je vinger een beetje door elkaar heen te vegen, ontstaat er een mooie zonsondergang. Over de zonsondergang heen hebben de kinderen een silhouet van het paard Americo, Sinterklaas of Zwarte Piet op het dak geplakt. Ook zijn de ramen van de klas versierd met mooie mijters met baarden.
Dinsdag mochten de kinderen hun schoen zetten. Ze hadden een bouwplaat van een schoen ingekleurd, uitgeknipt en in elkaar gezet. Aan het eind van de middag hebben we de schoenen in een gezellige kring gezet en werd er uit volle borst gezongen. Er zijn veel Sinterklaasliedjes aangeleerd de afgelopen weken. De kinderen zingen ook al knap in canon. Er wordt dan is 3 verschillende groepen door elkaar gezongen. Dan is het goed opletten, want anders zing je zomaar met een andere groep mee. Het favoriete liedjes van groep 5-6 zijn nu ”Kom van dat dak af!” en ”Ik hou van snoepgoed”.
De volgende morgen wachtten we met z’n allen vol spanning af in de gang tot alle kinderen op school waren. Door de ramen zagen de kinderen al dat er allerlei gekke dingen gebeurd waren in de klas. In één van de groepjes stonden de tafels vol boeken en in een andere groep stonden en lagen er op alle tafels krukken. De gymschoenen van juf zaten tussen de tafels geklemd en op de bank in de klas zaten de badeendjes, Japie aap en de kikker. En Japie en de kikker hadden zelfs een koptelefoon op! De bureaustoel van juf stond op de tafel van Sil en zo was er nog veel meer geks te vinden in de klas. Wat hebben we gelachen! Op het bord stonden handtekeningen van de pieten. De kinderen wisten wel zeker dat Rommelpiet en Omkeerpiet de pakjes bij ons in de klas hadden bezorgd. Wat zijn de kinderen blij met hun schoencadeau!
Naast al die gezelligheid wordt er ook bij de andere vakken hard gewerkt. Zo zijn we druk bezig met Code 26, het taalprogramma in Exova. De kinderen hebben gewerkt in de werelden van de lidwoorden, de alfabetische volgorde, verkleinwoorden en de tegenwoordige tijd en verleden tijd. Om te controleren of de leerstof goed begrepen is spelen we Kahoot. Dit is een digitale quiz op het digibord. Alle kinderen loggen in op de quiz en spelen mee. Wat zijn ze enthousiast en fanatiek!
De leukste taalles deden we in de aula. Het was een taalles over rebussen. De ramen in de aula zijn door de Ouderraad super mooi versierd voor Sinterklaas. We hebben geleerd wat een rebus is en hebben ze daarna samen opgelost. Na het oplossen van elke rebus werd meteen het lied gezongen waarvan we de titel geraden hadden. En ook hier werden de lidwoorden herkend.
Naast alle gezelligheid en het harde werken was het deze week ook tijd voor de portfoliogesprekken. In de afgelopen weken zijn alle kinderen met juf in gesprek gegaan. Wat waren dat mooie momenten. De kinderen kunnen zo goed vertellen wat ze nodig hebben, wat ze al goed kunnen en wat ze graag willen leren. Ze hebben zichzelf prachtige tips gegeven waar ze de komende periode aan willen werken. Een kind wat stralend aan de ouder(s) vertelt, waar het trots op is en wat allemaal al zo goed lukt is, natuurlijk geweldig om te zien. Daarnaast werden er door zowel kinderen als ouders mooie vragen gesteld en hebben we veel van en over elkaar geleerd.